Ondanks de enorme regenval van de afgelopen weken komt de zomer toch echt steeds dichterbij. De meteorologische ellende is wellicht een reden te meer om alsnog een vakantie te boeken. Voordat je heerlijk ontspannen aan een cocktail kunt nippen, dien je vaak het één en ander goed te regelen. Ook komt het helaas nogal eens voor dat de vakantie met de nodige tegenslag aanvangt of juist wordt vervolgd...

Hoe kun je er voor zorgen dat deze kommer en kwel je wordt bespaard? En wat zijn je rechten bij bepaalde ‘vakantie dompers’? Aangezien iedereen wel een keer te maken krijgt met een weekendje weg of een weekje vakantie worden er in deze column verschillende juridische tips en tricks toegelicht.

Na de heerlijke voorpret is het dan eindelijk zo ver, je loopt vol enthousiasme de vertrekhal binnen van het vliegveld. Het eerste wat je vervolgens doet, is checken bij welke gate je moet zijn. Tot je grote verbazing zie je op het scherm dat je vlucht vertraging heeft. Je kunt natuurlijk braaf wachten totdat de tijd verstreken is en je uiteindelijk kunt ‘boarden’, maar je kunt er ook voor zorgen dat je in ieder geval krijgt waar je recht op hebt. Tijdens vertraging heb je altijd recht op goede dienstverlening. Als passagier komen je namelijk verschillende rechten toe en deze zijn vastgesteld in de Verordening voor de rechten van vliegtuigpassagiers van de Europese Unie.

Als passagier heb je in ieder geval recht op wat te eten en te drinken en mocht het noodzakelijk zijn dan heb je zelfs recht op een gratis hotelovernachting. Ga bij een flinke vertraging dus niet in een oncomfortabele stoel op het vliegveld slapen, maar zorg dat je een melding maakt bij de luchtvaartmaatschappij en geef aan dat je een beroep wil doen op de Verordening. Indien de vlucht meer dan drie uur is vertraagd dan heb je zelfs recht op een schadevergoeding voor de opgelopen vertraging. De schadevergoeding hangt af van het aantal kilometers en de bestemming van de vlucht, deze vergoeding kan oplopen tot 600 euro per persoon. Zijn er buitengewone omstandigheden aan de orde dan is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om een schadevergoeding te betalen. Ze moeten dan wel bewijzen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de vertraging, dit is bijvoorbeeld het geval bij slecht weer.

Mocht je de pech hebben dat je bagage niet is aangekomen op de plaats van bestemming, zorg er dan voor dat je op de desbetreffende luchthaven meteen een Property Irregularity Report (PIR) formulier invult. De luchtvaartmaatschappij kan aan de hand van het ingevulde PIR-formulier je koffer opsporen. Vraag altijd om een kopie van het PIR-formulier, zodat je eventueel een bewijs hebt voor de verzekering. Daarnaast is het van belang dat je het nummer van je bagagesticker altijd bewaart, meestal wordt deze na het inchecken op de boardingpass geplakt. Indien je via een selfservice automaat bent ingecheckt, zorg dan dat je het stickertje zelf op de boardingpass plakt. Op de bagagesticker staat namelijk een nummer, waardoor het makkelijker is om de verloren koffer te kunnen traceren. Wanneer de koffer terecht is dan zal de luchtvaartmaatschappij er voor zorgen dat deze naar je verblijf wordt gestuurd.

Mocht je een reisverzekering hebben dan is het verstandig om gelijk te melden dat de koffer kwijt is geraakt door toedoen van de luchtvaartmaatschappij. Meestal dekt de verzekering namelijk de aankoop van een aantal noodzakelijke spullen, zodat je vakantie toch comfortabel kan starten. Indien je geen reisverzekering hebt afgesloten dan is het mogelijk om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen voor de dagen dat je de koffer kwijt was. Zorg er wel voor dat de luchtvaartmaatschappij binnen 3 weken nadat de koffer is gevonden schriftelijk aansprakelijk wordt gesteld.

Wanneer je koffer niet meer terecht is gekomen dan kun je bij de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk een schadevergoeding claimen. Deze schadevergoeding is wel een stuk lager dan bij een reisverzekering, er wordt namelijk niet naar de waarde van je bagage gekeken, aangezien je een vergoeding per kilo bagage krijgt. Het is sowieso verstandig om waardevolle spullen in je handbagage mee te nemen en niet in je koffer te doen. Is je bagage op de één of andere manier beschadigd geraakt dan kun je binnen 1 week na ontvangst van je bagage schriftelijk een schadeclaim indienen.

In de meeste gevallen ga je ervan uit dat je zonder al te veel kleerscheuren op de vakantiebestemming arriveert. Maar wat doe je als bij aankomst het hotel overboekt blijkt te zijn? Bij een overboeking is het belangrijk dat je op zijn minst een gelijkwaardig of een beter hotel krijgt toegewezen. Neem dus geen genoegen met een hotel van mindere kwalificatie, ligging en/of faciliteiten. Bij klachten of problemen dien je allereerst contact op te nemen met de plaatselijke medewerker van de reisorganisatie, zodat ze de mogelijkheid krijgen om het correct voor je op te lossen. Mocht er geen passend hotel beschikbaar zijn, accepteer dan het vervangende hotel onder protest en geef hierbij schriftelijk aan dat je daarmee alle rechten voorbehoudt. Hierdoor behoud je het recht op een schadevergoeding. Zorg er bij een klacht voor dat deze tijdens de vakantie wordt gemeld, nadien klagen heeft meestal weinig effect. Vraag een kopie van het klachtenformulier zodat je achteraf altijd kunt bewijzen dat je een klacht hebt ingediend. Als je niet tevreden bent met de oplossing of de schadevergoeding dan staat het je vrij om binnen 3 maanden na afloop van de vakantie het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen.

J-euro kan je helpen bij het opeisen van een schadevergoeding of het indienen van een klacht tegen het tarief van 1 euro per minuut!
Neem contact op via www.J-euro.nl